Om mig

Mitt foto
Östra Göinge, Sweden
Välkomna till min tränings & tävlings blogg! Här delar jag med mig utav min vardag som är fylld med hästar. Rider & tävlar många olika typer av hästar. Just nu har jag 2 unghästar, en st som är 4 och en som är 6år. Sen har jag min gamla dam som är 12 år. Har placeringar upp till 140. Ridit in flera olika hästar och ponnyer. Och mitt mål 2013 är att unghästarna ska kvala till Championaten och min gamla ska väl gå några fler 140 klasser och uppåt.

söndag 22 maj 2011

Glada nyheter o tråkiga nyheter.

Börjar med de tråkiga.
Tweety har varit hos veterinären, innan vi fick in henne i transporten som vi kämpade, och hon kämpade på sitt sätt inte på det sättet att hjälpa oss. Lastade Carna först, men hon ville inte stå där inne så hon lyckades spränga bägge grimsakften, me kedjor, krypa ut under bommen halvägs ute reser hon sig och få väck bommen med sin rygg, ramlar ut reser sig bara med frambenen så ja va helt säker på att hon bröt ryggen så vi skulle få avliva henne. Men det var ingen fara, inte ens öm var hon. Tillsist fick ja ta min tröja lägga över huvudet på Tweety då blev han hanterbar. Men det tog ändå bara 20 min att lasta. Väl framme på kliniken så körde de ultra ljud för att kolla vrf naveln blivit svullen. De fick ge henne 3 lugnande sprutor lite väl mycket tyckte ja, så hon ramlar, som tur var så ramla hon på mig så hon inte krossade höften. Men då va ultraljudet för långt iväg så de drog henne på golvet. Inte ok! Efter ett tag s börja hon frysa, hon var helt dyngsur av svett. Och vi fick även fråga vad de såg för veterinären sa inte ett ljud?! Det var inte så farligt, inflammerad, kanske behövde de opera de. då skulle de knyta runt urinblåsan. De gillade vi inte. De skickade bilderna till hbg men som tur var så tyckte de inte att vi skulle opera henne:) Vi har gett henne penicillin i 4 dagar, inte alls det lättaste.Hon är vig! sparkar och har sig fast att jag håller i örat och mulen hon ska ha de i 7 dagar. Så blå märken har vi båda:)
En annan häst fick åka djur ambulansen till hbg. Gått omkull i hagen. Men vi ska hämta hem henne i morgon eller på tisdag. Inget brötet:)
Tävlingen i söndags gick väl inte som planerat, Krille stoppa på ettan, filippa flög av i trekombinationen och ja stannade ut mig på 8an av 11 hinder. Lasse nollade, så vi blev 5a allt som allt. Går väl bättre nästa år.
så i onsdags när vi va hos veterinären med Tweety missade vi första lektionen med Paris och Dollan, Mor fick en plats en timme senare ist. Paris fick vara hemma.

Carl Philip gick bra. Och även zita. Spindra hon skrittas i skogen nu när hon har skött sig på tävlingsbanorna. Hon trivs med det också:) Så lugn och så mysig!

Idag har Paris varit i Osbypayn jump, billigt var de 50kr/start:) Sånt gillas.
Hon gick 70 och 80.
70 nollade vi super fin var hon:) i 80, hon som var innan mig flög ju av 2 ggr och fick hoppa upp igen o stannade på alla hinder och la en volt som om de vore ärenvärvet. Så de tog sin lilla tid. Hade gärna hoppat ngt språng sen när de väl var min tid. Så peta första, kom bra o allt, sen rev vi 3an, kom i fel galopp på de, och vi peta 6an, jag satt inte still i sadeln lutade mig för mkt tillbaka så störde henne lite, men hon hoppade fint på alla titt hinder. Så jag är super nöjd med henne:) Filmer kommer upp:)

Har varit hemma själv nu ikväll. Så skönt! så jag har grillat kotletter haft sallad o ris till. Grillat majs kolvar och grillat mash swallows så kollade jag på Rio. Satt ute på grillplatsen. Så mysigt!
Det bröjade så klart att åska och blixtra så fick hämta upp alla hästar. Makina ville inte in så fick "jaga" henne en stund. Tweety sprang såklart in i vinterhagarna och hittade inte ut. Väl inne i deras boxar, joggade jag ner o hämtade upp Paris o Carl Philip tänkte skynda mig innan regnet kom. Släpper in Paris o ska precis ta tag i grinden och stänga då får hon för sig att springa över mig fortsätter stallgången ner med logen. Så jag sätter in Carl Philip i sin box o han börjar ju gnägga och ha sig, men det sket hon i springer ut i spöregnet runt hela gården sen ner mot byn. Längre ner på grus vägen ser jag en joggare, skön tänkte ja då springer hon inte ner mot byn iaf. Paris kommer i en bra fart i trav ner mot de andra, joggaren hör henne när hon börjar sakta in. vad gör inte joggaren då? Jo hon slänger sig över stengärdet in i en tom hage. Så Paris travar vidare ner mot byn. Som tur va kom Itz Boy och de andra två så Paris vänder. Så jag går in i hagen och hämtar de andra 3. Då säger joggaren. Jag som är rädd för hästar så skrattar hon. Ja tänkte bara de e väl inget att skratta åt att hästen springer ner mot byn?! Medans ja leder upp de andra 3 kommer Paris efter snällt gående. Så fick in alla. Nattis kom sen så hon hjälpt mig upp med Grynet och Spindra:)

Missade Hell Cats men som tur var så fanns de på play, så poppade popcorn kröp ner under fleece pläden och satt på de. Mysigt:)

Väntar på att mor ska komma hem så vi kan ut och brottas med den lille.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar